Wednesday, August 5, 2009

video

uhhhhh...betape perit gasenyer time memaen tetembak nihy...tpi aku redo jer..dalam 4 game cume skali je kene kuar..hahaha...bengang gak coz aku tak kene tmbak,kene pade marker je.............pengalaman memng lbih bernilai dari segalenye......terime kasih sume yg skong....

meh...pilih2.....

this is mine..

nampak xmane ak??hehe..nih la game pertame dlm idup aku..tapi kteowg dah bg tekanan yg kaw2 kat pihak lwan aku..yuhuu...bes tu...

video nih time kteowng g tournament paintball kat melaka....zuzzsss...

video

Thursday, July 23, 2009

Rumah dengan arca pelik disangka markas Ayah Pin



SEORANG pengunjung merakamkan gambar arca-arca pelik di hadapan

sebuah rumah di Cherating, Kuantan semalam.


KUANTAN - Halaman sebuah rumah yang kelihatan pelik dengan pelbagai arca haiwan dan koleksi seni kreatif menyebabkan ramai penduduk Kampung Cherating Baru di sini menyangka ia markas ajaran Ayah Pin.

Tinjauan Kosmo! di situ semalam mendapati di halaman rumah itu terbina sebuah galeri tertutup yang dinamakan gua thur, paparan ayat al-Quran, batu nisan purba, tulisan 'Allah' yang digantung pada sebatang pokok dan kayu besar disusun menyerupai sebuah kapal selain arca gajah, ayam jantan serta singa.

Pemandangan itu dilihat menyerupai arca payung dan teko besar yang dibina di halaman rumah Ayah Pin di Kampung Batu 13, Hulu Besut Terengganu sebelum ia dirobohkan oleh Jabatan Agama Islam Terengganu beberapa tahun lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Cherating Baru, Wan Mohamad Wan Yusof berkata, semua itu sebenarnya hanya koleksi pemiliknya yang dikenali sebagai Pak Majid yang mempunyai minat mendalam terhadap seni kreatif.

Monday, July 20, 2009

GARIS PANDUAN HIBURAN DALAM ISLAM

TUJUAN

.....Garis Panduan Hiburan Dalam Islam ini disediakan untuk memberi panduan kepada pihak yang terlibat dalam industri hiburan merangkumi nyanyian, muzik, tarian dan lain-lain. Garis Panduan ini juga akan dijadikan rujukan dan panduan kepada masyarakat awam yang menyertai persembahan rancangan hiburan.


PENDAHULUAN

.....Pada dasarnya Islam mengharuskan hiburan kerana ia menjadi sebahagian daripada fitrah kehidupan manusia. Ini berdasarkan kepada hadis Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a yang bermaksud:

“Sesungguhnya Abu Bakar masuk kepadaku, sedang di sampingku ada dua gadis hamba daripada orang Ansar sedang menyanyi dengan nyanyian yang dinyanyikan oleh orang Ansar pada hari peperangan Bu’ath. Aku berkata, kedua-dua orang ini bukanlah penyanyi. Abu Bakar berkata, adakah di rumah nabi ini terdapat serunai syaitan? Sedangkan pada hari ini adalah hari raya idul fitri. Rasulullah bersabda, wahai Abu Bakar, sesungguhnya setiap kamu ada hari rayanya dan ini adalah hari raya kita.” (Riwayat Ibnu Majah)

Berdasarkan Hadis tersebut, nyatalah bahawa hiburan yang menghiburkan jiwa serta menenangkan hati diharuskan oleh Islam. Ini dinyatakan oleh al-Syeikh Yusuf al-Qardhawi bahawa antara hiburan yang dapat menghibur jiwa, menenangkan hati serta menyedapkan telinga adalah nyanyian. Hiburan nyanyian ini diharuskan oleh Islam dengan syarat ia tidak dicampuri kata-kata kotor, keji atau yang boleh memberangsangkan kepada perbuatan dosa. (al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, hal. 273).

.....Dalam membincang isu ini, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia dalam persidangan kali ke-2 pada 12 – 13 Mei 1981 telah membuat keputusan seperti berikut:

  • Nyanyian yang senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap dan tidak mendorong kepada maksiat, tidak bercampur gaul antara lelaki dengan perempuan dan tidak membawa kepada fitnah adalah harus;
  • Jika nyanyian senikatanya tidak baik, lucah, biadap, mendorong kepada maksiat, bercampur gaul lelaki dengan perempuan dan membawa kepada fitnah maka nyanyian itu adalah haram;
  • Pancaragam yang melalaikan hukumnya haram;
  • Mendengar nyanyian dan pancaragam adalah harus dengan syarat senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap, tidak bercampur lelaki dengan perempuan dalam keadaan yang tidak menimbulkan fitnah; dan
  • Menyanyi untuk menimbulkan semangat jihad adalah harus.

Second Malaysia match confirmed


The club have confirmed they will play a second game against a Malaysian XI on Monday evening (20 July) in Kuala Lumpur following the cancellation of their visit to Indonesia.

The Reds had been due to fly to Jakarta on Saturday evening after their opening tour game, but Friday’s terrorist attacks in Indonesia resulted in the trip being cancelled.

Julian Kam, CEO of ProEvents, the tour organisers, revealed further details on United’s second match in Malaysia at Saturday’s post-match press conference.

“The game will take place on Monday 20 July at 20:45 local time (13:45 BST) again at the Bukit Jalil Stadium. Looking at the tremendous reception the team have received in Malaysia, and the capacity crowd on Saturday evening, we believe many fans will be eager to watch the team play again. A second match will give fans who missed out first time round another chance to watch the players in action, and those who would like to watch them again can also do so.

“Fans from the UK who have bought tickets to watch the match in Indonesia can exchange them for new tickets for Monday’s game in Malaysia. Similarly, fans in Indonesia who bought tickets for the match in Jakarta can also exchange them to watch the game in Kuala Lumpur. We have arranged for 3,000 seats in the stadium to be allocated for these purposes.

“Fans can exchange their tickets at a special counter at the green gate at the Bukit Jalil Stadium which will be open on matchday from 12:00 to 19:00 (both local time).”