Saturday, March 17, 2012

Transformasi Mahasiswa??

Belia, Mahasiswa dan Politik Matang di Malaysia

Fenomena ini telah menjadi suatu topik hangat sehingga ia dilihat sangat bahang membakar seperti api dicurahkan minyak, semakin besar dan membakar. Namun adakah fenomena ini memberikan kesan yang positif dan pihak manakah yang mendapat benefit kesan dari transformasi para belia dalam politik Malaysia ini khususnya golongan mahasiswa.

Politik Matang..??

Pasti ungkapan ini membuatkan telinga kita sedap untuk mendengarnya, akan tetapi apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan politik matang ini. Sepertimana kefahaman saya dari hasil pembacaan, ia bermaksuh “ yang benar jangan dipertikai dan yang salah jangan diselindungkan”. Maka setiap pemimpin berhak untuk ditegur oleh ahli sekiranya terdapat khilaf atas dasarnya, akan tetapi ahli hendaklah menegur dengan cara berilmu dan bermoral.

Kancah Politik Mahasiswa

Sepertimana yang kita tahu, golongan mahasiswa telah mula menuntut kebebasan untuk berakademik yang mana untuk memansuhkan AUKU. Namun pihak kerajaan telah membuat perbincangan dan bersetuju untuk meminda akta yang menjadi pertikaian tersebut untuk membolehkan golongan belia khususnya mahasiswa untuk turut sama menyertai kancah politik di Malaysia. Namun begitu, dalam huru-hara yang berlaku ini dilihat terdapat pihak yang sengaja untuk mempergunakan golongan mahasiswa atas dasar “Human Right” untuk menggoyahkan pucuk pimpinan negara kita. Yang jelas, adakah mereka yang menjadi tulang belakang bagi setiap gerakan ini hanya mempergunakan mahasiswa untuk kepentingan politik mereka sendiri??

Justeru itu, disarankan kepada seluruh golongan mahasiswa untuk berfikir secara rasional tentang sebab, akibat, keburukan dan kebaikan apakah yang akan diperoleh hasil daripada gerakan-gerakan yang terlibat secara langsung dalam politik ini. Jangan biarkan golongan mahasiswa menjadi tunggangan pihak yang tidak bertanggungjawab. Sekian.


No comments:

Post a Comment